پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
حفاری و اکتشاف
نوشته شده در
بازدید : 671
نویسنده : سیروس زرگوش

 
 بلکه قبل و یا به هنگام استخراج برای اکتشاف نیز انجام می شود.عملیات اکتشافی معمولاً به منظور کشف و پی بردن به وجود کانی و یا ماده معدنی و یا به منظور پی بردن به شرایط کیفی سنگها انجام می شود.علاوه بر موارد فوق حفاری به منظور انجام کارهای تکنیکی مانند تزریق سیمان در داخل درزها حفاری،  جهت خارج کردن گازها از لایه زغال و... انجام می گیرد. به عبارت کاملتر عملیات حفاری در زمینه های مختلف مهندسی و علوم کاربرد وسیعی دارد.

 

عوامل موثر در انتخاب انواع ماشین های حفاری – ضربه ای

عوامل موثر عبارتند از: اندازه سنگ شکن، اندازه و ظرفیت سیستم بارگکیری و جمل ، مقدار تولید ،قطر چال،اندازه پروژه (مدت زمان استخراج)،جنس سنگ،ابعاد سنگ پس از انفجار،ایمنی و بهداشت در جبهه استخراج (از نظر میزان گرد و غبار)،سرعت چالزنی ، عمق چال و بالاخره مسایل اقتصادی را می توان نام برد. اندازه سنگهایی که خرد می شوند باید به حدی باشد که سیستم های بارگیری و حمل به راحتی آن را حمل کنند و در ضمن برای اندازه سنگ شکن مناسب باشند.سرعت چالزنی باید در هر شیفت به اندازه ای باشد که تعداد چال های مورد نیاز برای هر انفجار آماده شوند.

سیستم حفاری چرخشی(دورانی)

از ماشین های حفاری –چرخشی (دورانی)از سالیان پیش در معادن روباز جهت حفر چال هایی با قطر بین 4 تا 15 اینچ استفاده شده است .اولین بار نیرپیک این سیستم را در فرانسه در سال 1863 مورد آزمایش قرار داد که به تدریج در معادن جهت حفر چال های انفجاری برای انتقال سنگهای پوششی ذغال سنگ رایج و متداول گردید.در اوایل قرن نوزدهم به دلیل نوع مته ای که بکار گرفته می شد، بیشتر از این سیستم برای حفر چال در طبقات نرم یا سنگهایی با مقاومت کم(کمتر از 6000 پی.اس.آی) استفاده می گردید.اما به تدریج با توسعه انواع مختلف سنگ توصیه گردید، برای پروژه هایی با تولید زیاد به دلیل سرعت چالزنی آن مورد تاکید قرارگرفت.

سیستم حفاری ضربه ای – چرخشی

چنانچه از نام آن پیداست، عملکرد این نوع سیستم ترکیبی از مکانیزم سیستم حفاری –ضربه ای و سیستم حفاری چرخشی (دورانی )است . در بحث مربوط به سیستم حفاری ضربه ای گفته شد که هنگام ضربه زدن ،ضربه به لوله وارد می کند تا از طریق انرژی به مته منتقل شود مته هر بار برای آنکه در موقعیت جدیدی نسبت به سنگ قرار گیرد و مجدداً ضربه های خود را به سطح قبلی وارد نکند بطور خودکار مقداری چرخش حاصل خواهد کرد اما عامل یا موتور چرخشی مستقلی که موجب این چرخش باشد در ماشین وجود ندارد . در سیستم حفاری –ضربه ای چرخشی علاوه بر ضربه زدن موتور یا عامل چرخش مته نیز در بالا یا پهلوی ضربه زدن نصب شده که مقدار چرخش آن توسط موتور کنترل می شود .حسن این ماشین آن است که چالزنی با سرعت بیشتری انجام می گیرد.



:: برچسب‌ها: حفاری , اکتشاف , زغال , چالزنی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: