پوش سنگها ونقش آن در حرکت هیدروکربنها روبه بالا
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 483
نویسنده : سیروس زرگوش

سنگها (Grunau, 1987) هستند، چون تراوایی نزدیک به صفر دارند و عملکردشان در برابر نیروهای تکتونیکی شکننده نیست. در مناطق فعال تکتونیکی سنگهای تبخیری شکل پذیر هستند و رفتار پلاستیک دارند و هرگز شکسته نمی شوند. در اکثر میادین نفتی دنیا پوش سنگ تنها به عنوان لایه پوشش و حافظ مواد نفتی موجود در سنگ مخزن مطرح است در حالیکه در مناطق نفت خیز جنوب ایران علاوه بر وظیفه مهم فوق جدا کننده دو طبقه فشاری کاملا متفاوت نیز می باشد. مطالعه و شناسايى لايه‌هاى کليدى (keybed) در پوش سنگ (CapRock) در مراحل مختلف حفارى در جهت بالا بردن دقت و سرعت کار در عمليات از جمله تنظيم سرعت حفارى، شناسايى به موقع نقاط جداره گذارى Casing point و … امرى ضرورى به نظر مى‌رسد. اين لايه‌هاى کليدى کم و بيش در تمام نقاط پوش سنگ ترکيب ليتولوژى خاصى را نشان مى‌دهند

     امروزه در صنعت نفت شناسايى لايه‌هاى کليدى يا در واقع تعيين ليتولوژى لايه‌ها با دقت بيشتر و با کم‌ترين خطا صورت مى‌گيرد از جمله روش‌های مورد استفاده می توان از روشهاى نمودارچاه پیمایی نام برد. از مزاياى استفاده از این روش مى‌توان به سهولت و تسريع کار مطالعه و امکان شناسايى سازند و تعيين ليتولوژى آن در اعماق (در مواردى که دسترسى مستقيم به نمونه مقدور نباشد) اشاره کرد. از نمودارهای چاه نگارى مى‌توان به نمودارهاى صوتى(Sonic log) نمودار گاما(Gamma Ray)و غیره نام برد.



:: برچسب‌ها: پوش سنگها , هیدروکربن , انیدریک , نمک ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: