استفاده از قیر طبیعی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
استفاده از قیر طبیعی
نوشته شده در
بازدید : 2586
نویسنده : سیروس زرگوش

 

نظير آلمان و نروژ و يا حتي كشورهاي گرم مانند عربستان از اين ماده در ساخت آسفالت بهره مي‌برند، ولي در ايران براي اصلاح آسفالت هيچ توجهي به آن نمي‌شود.

تقوي توضيح داد: وقتي كه قير طبيعي از 5 تا 20 درصد به قيرهاي پالايشگاهي افزوده شود، نقطه نرمي آن افزايش خواهد يافت كه البته با توجه به شرايط جوي هر كشوري، درصد افزودن آن متفاوت خواهد بود.

وي با اشاره به وجود رانت‌هاي اقتصادي فراوان در كشور در بخش آسفالت افزود: به عنوان مثال براي روكش برخي از پل‌ها اين نوع قير با صرف ميليون‌ها دلار از خارج از كشور وارد مي‌شود؛ در حالي‌كه ما توانايي ساخت آن را در داخل كشورمان داريم. قيمت واقعي هر تن قيرطبيعي نيز حدود سه هزار دلار يعني كيلويي سه دلار است.

اين كارشناس استخراج معدن، در ادامه به نحوه اجراي آسفالت در كشور اشاره كرد و توضيح داد: قير براساس استاندارد مارشال بايد در حالت استاندارد در دماي 70 درجه سانتي‌گراد اجرا شود و در حالتي نيز كه قير طبيعي به قيرهاي معمولي افزوده مي‌شود، دماي اجرا به حدود 110 درجه خواهد رسيد و اين ويژگي‌ها، شرايط اجراي آسفالت را بسيار حساس مي‌كند.

تقوي، با انتقاد از روش كنوني اجراي آسفالت در كشور عنوان كرد: متاسفانه شرايط اجراي آسفالت در كشور به درستي رعايت نمي‌شود و در بعضي موارد از مازوت به جاي قير در فعاليت‌هاي آسفالت‌سازي استفاده مي‌كنند.

او تصريح كرد: متاسفانه سازمان‌هايي در كشور وجود دارند كه نفع اقتصادي آن‌ها در اين است كه هر شش ماه يك‌بار آسفالت شهري نظير تهران را تعويض كنند؛ در صورتي كه اگر اين ماده به قيرهاي فعلي افزوده شود، نيازي به تعويض زودهنگام قير نخواهد بود.

وي در ادامه با اشاره به اهميت اين ماده گفت: قير طبيعي جزو كالاهاي تحريم شده توسط آمريكاست و كشورهاي ديگر تحت فشار آمريكا حاضر به خريداري قيرطبيعي از ايران نيستند.

اين كارشناس معدن همچنين توضيح داد: براي آسفالت كردن يكي از باندهاي ويژه فرودگاه امام خميني (ره)، مسوولان نوعي از پليمر براي اصلاح آسفالت را از يكي از كشورهاي اروپايي وارد كردند؛ در حالي‌كه امكان ساخت آن در داخل كشور وجود داشت.

تقوي افزود: ژاپن سالانه حدود 20 هزار تن قير طبيعي از آمريكا وارد مي‌كند و به دليل صفر بودن ضريب نفوذ آب آن و بالا بودن مقاومت ويژه قير طبيعي در مقابل هرگونه مواد شيميايي، از آن در مكان‌هايي نظير پاركينگ‌هاي صنعتي، لوله‌هاي فاضلاب و روكش‌هاي لوله‌هاي دريايي استفاده مي‌كنند.

وي ادامه داد: قير طبيعي ماده‌اي است كه هيچ گونه ميكروارگانيسمي امكان زيستن را در كنار آن ندارد و به همين دليل اين ماده داراي حداقل تخريب پذيري است.

او در باره دماي اجراي آسفالت گفت: قير معمولي در شرايط صحيح بايد در دماي 80 درجه اجرا شود كه در اجراهاي كنوني رعايت نمي‌شود و اگر قير طبيعي به آن اضافه شود، دماي اجراي آن نيز به حدود 110 درجه مي‌رسد؛ يعني نقطه نرمي آن بالا خواهد رفت.

وي همچنين خاطرنشان كرد: شركت‌هاي توليد كننده رنگ در كشور براي فعاليت‌هاي دريايي خود نظير لوله‌هاي دريايي، اين ماده را از خارج وارد مي‌كنند؛ در حالي‌كه قير طبيعي به وفور در كشور موجود است.

وي با اشاره به اين‌كه بزرگترين معدن قيرطبيعي در شمال شرقي ايالت يوتاي آمريكا قرار دارد، افزود: معادن مهم اين ماده معدني در جنوب كشور و در نزديكي مناطق نفت‌خيز قرار دارند.

اين كارشناس معدن گفت: هم اكنون معدن‌داراني كه داراي معادن قيرطبيعي هستند به دليل فشارهاي مالي مجبورند قيرطبيعي را به همراه زغال كك‌نشو بسوزانند تا اين نوع زغال به زغال كك‌شو تبديل شود و سپس آن را به قيمت بالاتري بفروشند؛ در حالي كه اين نوع نحوه استفاده از قيرطبيعي نادرست است و در واقع قيرطبيعي به اين نحو دور ريخته مي‌شود.

او در پايان با اشاره دوباره به اهميت قيرطبيعي، از آن به عنوان انرژي هسته‌اي دوم ياد كرد و توضيح داد: براي كسب اطلاعاتي درباره اين ماده به چند شركت خارجي نيز مراجعه كرديم، اما هيچ كدام از اين شركت‌ها حاضر به همكاري با ما نشدند به همين دليل فرآوري آن را دركشور آغاز كرديم و هم اكنون توانايي توليد آن را داريم؛ اما متاسفانه هيچ سازماني در كشور به ما اهميت نمي‌دهد.



:: برچسب‌ها: قیر طبیعی , استخراج , معدن , آسفالت , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
سیروس پورولی در تاریخ : 1392/9/14/bitumen - - گفته است :
سلام متن بالا را خواندم از شما سپاسگزارم در صورتی که ممکن است استدعی میشود در زمینه نحوه استخراج راهنمایی فرمایید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: