پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 24838
نویسنده : سیروس زرگوش
گیلسونایت



يک هيدروکربن طبيعى است که از لحاظ فيزيکى شبيه زغال سنگ (از خانواده سوخت هاى فسيلى ) و قير (از خانواده محصولات نفتى طبیعی) است. گيلسونيت در صنايع رنگ، رزين، آسفالت و روسازى راه، ريخته گرى، حفارى و شيميايى به عنوان ماده ى معدنى بى نظير از لحاظ خواص فيزيکى و شيميايى مطرح مى گردد. یکی از پارامتر های اساسی این ماده که در تعیین نوع کاربرد آن نقش دارد، میزان خاکستر این ماده است. در مقاله حاضر ضمن بررسى و مطالعات ميکروسکوپى نمونه و مشخص کردن فازهاى کانى 


:: برچسب‌ها: گیلسونایت , هیدروکربن , نفتی , گیلسونیت , ژیپس , گوگرد ,



بازدید : 2882
نویسنده : سیروس زرگوش

 
آزمایش افت وزنی قیر (ASTM D6)


 

آزمایش های قیر و آسفالت

آزمایش افت وزنی قیر (ASTM D6)
مقدمه
افت وزنی قیر عبارت است از درصد افت وزنی نمونه قیری که در مدت 5 ساعت در درجه حرارت 163 درجه سانتیگراد در دستگاه مجهز به تهویه قرار می گیرد. این آزمایش به آزمایش لعاب نازک نیز معروف است. در حقیقت آزمایش افت وزنی قیر، یک نوع تقطیر قیر می باشد که نتیجه آن معیاری است که فراریت نسبی حلال های قیر را در 163 درجه سانتیگراد نشان می دهد. علت انتخاب دمای 163 درجه آن است که در این دما، عمل اختلاط قیر و مصالح سنگی برای تهیه آسفالت در این دما صورت می پذیرد.
افت وزنی قیرهای خالصی که در راهسازی به کار می روند پس از انجام این آزمایش، کمتر از یک درصد می باشند؛ و معمولا برای پی بردن به خواص قیری که روی آن آزمایش لعاب نازک انجام
 


:: برچسب‌ها: آزمایش افت وزنی قیر , قیر ,



بازدید : 2818
نویسنده : سیروس زرگوش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سرمایه گذاری ایران به نقل ازسنا، از ابتدای امسال حجم معاملات رینگ صادراتی بورس کالای ایران افزایش یافته که براساس آمار صادرات بورس، قیر در صدر معاملات تالار کیش قرار دارد و هیچ یک از محصولات دیگر بورس به گرد قیر در رینگ صادراتی نمی رسد. براین اساس در هفته گذشته رونق معاملات قیر ادامه داشت به طوریکه ۴۶هزار و ۸۵۱ تن انواع قیر در تالار داخلی و ۲۰ هزار تن از این محصول در تالار صادراتی بورس معامله شد.

مدیر معاملات کارگزاری باهنر به عنوان یکی از عرضه کنندگان قیر صادراتی در بورس کالاگفت: اصلی‌ترین دلیل


:: برچسب‌ها: قیر , معاملات , صادرات , نفت جی , نفت پاسارگاد ,



استفاده از قیر طبیعی
نوشته شده در
بازدید : 2565
نویسنده : سیروس زرگوش

عليرضا تقوي - كارشناس استخراج معدن- در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب گفت: قيرطبيعي، نوعي ماده معدني از انواع هيدروكربن‌هاست كه از بازمانده‌هاي نفت محسوب مي‌شود و منشا حيواني دارد.

او با بيان اين كه از قيرطبيعي به عنوان مديفاير (modifier) يا اصلاح كننده قيرهاي پالايشگاهي استفاده مي‌شود، افزود: در حال حاضر ايران داراي بالاترين ذخاير اين ماده پس از آمريكاست.

وي با اشاره به مزاياي بالاي استفاده از اين ماده در آسفالت اظهار كرد: در حالي كه كشورهاي سرد اروپايي


:: برچسب‌ها: قیر طبیعی , استخراج , معدن , آسفالت , ,



بازدید : 410185
نویسنده : سیروس زرگوش

برحسب اينکه ويسکوزيته بيتومين و نقطة نرمى آن چقدر باشد روشهاى مختلفى براى

استخراج آن وجود دارد. در معادنى که بيتومين به صورت

 

l

برای دیدن ادامه مطلب باید ثبت نام کنید ( مخصوص اعضاء  )


:: برچسب‌ها: استخراج معادن بیتومین , بیتومین استخراج , قیر طبیعی , گیلسونایت , ماده معدنی , ویسکوزیته ,



بازدید : 5518
نویسنده : سیروس زرگوش

فروش گیلسونایت در تناژبالا 09181348149

چنانچه ذکر شد بيتومين از جمله موادى است که منشاء هيدروکربورى دارد. براى تشکيل ذخايرى از اين مادة معدنى، وجود منابع تأمين کنندة هيدروکربورها مثل مخازن نفت يا گاز، امکان شرايط مهاجرت هيدروکربورها يعنى وجود درزه، شکاف و گسل به نحوى که با منابع تأمين کننده ارتباط داشته باشند و همچنين وجود لايه ها يا سپرهاى محبوس کننده اين هيدروکربورها ضرورى است.

از نظر منابع هيدروکربورى مهمترين منابعى که در استان و يا درحاشيه اين استان قرار دارند، ميدان گاز


:: برچسب‌ها: زمين شناسى , زمين شناسى اقتصادى , بيتومين , گیلسونایت , قیر طبیعی , سازندهاى گچساران , گورپى ,



بازدید : 14782
نویسنده : سیروس زرگوش

امروزه تلقي مردم از كاربرد قير طبيعي به عنوان يكي از مشتقات مواد نفتي استفاده از آن در پوشش سطح جاده ها

و يا به عنوان نوعي عايق رطوبتي مي باشد و افراد كمي هستند كه مي دانند استفاده از توليدات نفتي )قير، آسفالت


:: برچسب‌ها: قير طبيعي گیلسونایت , قير طبيعي , مشتقات مواد نفتي , آسفالت , کربن فعال , واکس , بتونه , جوهر پرينتر , محصولات پلاستيکي , رزين هاي سياه رنگ ,



بيتومين يا قير طبيعي
نوشته شده در
بازدید : 42165
نویسنده : سیروس زرگوش

بيتومين  Bitumine

 نام ژنريك تمام مواد سوختني است كه اساساً از مخلوطي از هيدروكربنهاي اكسيد شده با رنگها، سختيها، وزن مخصوص‌ها و مواد فرار متنوع شكل گرفته‌اند و بيشتر آنها در كربن دي سولفيد قابل حل بوده و مي‌توانند فرآورده‌هاي Sulfonation غيرمحلول در آب را بوجود بياورند. بيتومينها گاهي اوقات با ميزالهايي همراه هستند ولي تنها تشكيل دهنده‌هاي غيرمعدني آنها قابليت سوختن دارند. در اين مبحث منظور ما از بيتومين آن دسته از هيدروكربورهاي اين گروه است كه جامد يا نيمه جامد هستند.
  
   2-1- چگونگي تشكيل
   اين ماده در اثر اكسيداسيون مواد نفتي به وجود مي‌آيد. هنگامي كه نفت در مجاورت هواي آزاد قرار مي‌گيرد به مرور زمان مواد فرار


:: برچسب‌ها: بيتومين , قیر طبیعی , بيتومينها , گراهاميت , گلاس پيچ , کک سوزنی , كيتهاي الكترونيكي , صنايع عايق كاري , واكس سازي , قند , فولاد و الكترونيك ,



بازدید : 2725
نویسنده : سیروس زرگوش

گفت وگوي «دنياي اقتصاد» با حسن خسروجردي، رييس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي



   
     در ايران قير معدني به رغم اهميت، ارزش فراوان و مزيت بالاي بهره برداري از معادن آن، ماده چندان شناخته شده اي نيست. تاکيد بر قير نفتي و مشکلاتي که اين روزها در عرضه مواد اوليه مرتبط با قير در کشور وجود دارد در کنار قدرت بالاي قير معدني در جذب بازارهاي بين المللي از موضوعاتي است که بررسي ظرفيت ها و مشکلات فعالان حوزه قير معدني را طلب مي کند. به اين بهانه گفت وگويي با حسن خسروجردي، رييس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي انجام داده ايم که در ادامه مي خوانيد.
   
    لطفا درباره خصوصيات قير معدني و تفاوت آن با قير طبيعي توضيحات بفرماييد؟
    در دنيا دو نوع زغال سنگ وجود دارد که منشا يکي گياهي و ديگري از نفت است. از


:: برچسب‌ها: قير معدني , خصوصيات قير معدني , قير پالايشگاهي , گازوئيل , صادرات قیر طبیعی , ایزولاسیون , گیلسونایت ,



بازدید : 2549
نویسنده : سیروس زرگوش

پژوهشگران جهاد دانشگاهي استان كرمانشاه موفق به فرآوري قير معادن طبيعي با روش خاكسترزدايي شدند.
    مهندس علي دارايي، عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي استان كرمانشاه و مجري طرح اظهار كرد: عمده قير معادن طبيعي كشور در استان كرمانشاه قرار داشته و از آنجايي كه قير طبيعي با قيمت بسيار پائين به كشورهاي پيشرفته فروخته شده و پس از فرآوري و جداسازي مواد آنها با قيمت گزافي دوباره به كشور وارد مي شود، تصميم گرفتيم تا با توليد قير طبيعي با كيفيت بالااز بيش از 160 كاربرد اين ماده معدني در صنايع مختلف استفاده كنيم.
    دارايي درباره كاربردهاي خاكستر استحصال شده از قير طبيعي تصريح كرد: اين خاكستر مي تواند به عنوان پركننده در صنايعي مانند پلاستيك مورد استفاده قرار گيرد و مي توان فلزاتي مانند نيكل و واناديوم را از آن استخراج كرد و همچنين به عنوان نوعي فتوكاتاليزور در تصفيه پساب ها استفاده شود.
 


:: برچسب‌ها: فرآوري قير طبيعي , پلاستيك , قير طبيعي , خاكسترزدايي ,



بازدید : 473
نویسنده : سیروس زرگوش

کامپاند KM150

این کمپوزیت ترکیبی از پلی الفین های سازگار با قیر های پالایشگاهی ایران بوده و مناسب ترین ترکیب جهت اصلاح خواص اصلی اینگونه قیرها برای مصرف در صنایع مختلف از جمله صنایع عایق های رطوبتی و ایزولاسیون، راهسازی و آسفالت و تهیه انواع پرایمرهای قیری مورد استفاده در صنعت و ساختکان می باشد.

▼خواص فیزیکی

نتایج

روش آزمون

ویژگی

120-80 پواز

بروکفیلد RVT در 180 درجه سنتی گراد

ویسکوزیته

1.3 الی 1.1 گرم بر سانتی متر مکعب

ASTM- D71

وزن مخصوص

حداکثر 2 درصد

کامپاند KM150ASTM- D6

کاهش وزن بعد از دو ساعت در 180 درجه سانتی گراد

قهوه ای تیره

رنگ

جامد

شکل ظاهر

نتایج آزمون حاصل از ترکیب به نسبت 33 درصد kM150 و 66 درصد قیر 70/60 پالایشگاه های ایران در دمای 200-180 درجه سانتی گراد به مدت دو ساعت اختلاط عبارتند از:

 


:: برچسب‌ها: کامپاند KM150 پلیمرهای قیری , پالایشگاه های ایران , ,



TW315پرايمر پايه قيري
نوشته شده در
بازدید : 505
نویسنده : سیروس زرگوش

پرايمر پايه قيري

    Conproof TW 315

    مشخصات                

    TW315 محصولي است يک جزيي بر پايه مواد قيري و حلال هاي آلي است که با چسبندگي و پوشش مناسب آب بندي که ايجاد مي کند جهت سطوح بتني و فلزي کاربرد فراواني دارد. اين محصول با استاندارد BS3416 typel مطابقت دارد.

    موارد مصرف

    TW315 به عنوان پوشش ضد زنگ و ضد رطوبت براي سازه هاي بتني و فولاد به کار مي رود ازجمله: سطح منابع و تانک هاي ذخيره آب و لوله هاي انتقال آب آشاميدني، فاضلاب ها، اسکلت فلزي ساختمان ها، بدنه کشتي ها و

پرايمر پايه قيري


:: برچسب‌ها: پرايمر پايه قيري , مواد معدني , TW315پرايمر پايه قيري , موادمعدنی ,



بازدید : 5725
نویسنده : سیروس زرگوش

قیرهای طبیعی یا معدنی:
وقتی که مواد فرار نفت خام موجود در اعماق زمین به مرور زمان و در برابر عوامل جوی تبخیر شود ،ماده سیاه رنگی از آن برجای می ماند که قیر طبیعی نام دارد .در تعریفی دیگر قیر طبیعی در اثر تبخیر روغن های سبک و نفت خامی که از منابع نفت زیرزمینی به طرف بالا نفوذ می کند و در مجاورت هوا و تابش آفتاب قرار می گیرد بوجود می آید.

قیرهای طبیی خود به دو صورت می باشد :

  • قیر سنگ
  • قیر دریاچه ای

قیر طبیعی مناسب قیری است که قابلیت امتزاج خوبی با قیر نفتی داشته و پس از اختلاط با قیر نفتی محصولی به دست آید که مشخصات آن مطابق با استانداردهای قیرهای راهسازی باشد.


:: برچسب‌ها: آسفالتی , قیر , قیر طبیعی , قیر نفتی , قیر سنگ , قیر دریاچه ای , قیر خالص , قیر های دمیده , قیر های محلول , امولسیون قیری , کاربرد قیر , اتصالات الکتریکی , زرگوش , قیری , قیرهای طبیعی , قیرهای معدنی , بنزین , نفت کوره , ,



بازدید : 563
نویسنده : سیروس زرگوش


امروزه ، شما روی آسفالت قدم می زنید، رانندگی و دوچرخه سواری می کنید و در همه جا آنرا در زندگی روزمره خود می بینید.

ولی آیا می دانید که آسفالت را در زمان های بسیار قدیم نیز مردم می شناختند و مورد استفاده قرار می دادند؟

آسفالت دارای یک حالت رطوبت ناپذیری است . نخستین بار آن را بابلیان شناختند و نامش را هم « قیر » یا « لجن » نهادند.

مدت ها بعد رومیان نیز آنرا شناختند و آن ها هم آن را قیر می خواندند.

آسفالت طبیعی آسفالت معذنی

رومیان مخزن های آب و استخر های شنا را آسفالت می کردند و بدین وسیله از رفتن آب آن ها را پیشگیری می کردند.

آسفالت یک ماده ی معدنی است به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه که در زمین به صورت مایع ، جامد و قسمتی هم به صورت نیمه جامد یافت می شود.

آسفالت جزئی از بیشتر روغن های خام نیز می باشد.

چون آسفالت گرم شود ، نرم می گردد و هر گاه حرارت بسیار ببیند به صورت مایع در می آید . ولی پس از آنکه سرد گردد ، دوباره سخت و محکم می شود.

از نظر شیمیایی آسفالت ترکیبی از هیدروژن و کربن است.

آسفالت بر دو گونه است:


:: برچسب‌ها: آسفالت , آسفالت نفت خام , آسفالت طبیعی , آسفالت معدنی , ,



بازدید : 542
نویسنده : سیروس زرگوش

از آنجاييكه قير به تنهايي هيچگاه از خواص فيزيكي مكانيكي كاملاً رضايت بخشي برخوردار نبوده است از اينرو

خواص قیر


:: برچسب‌ها: اصلاح قیر و افزودنيهاي مختلفي براي بهبود خواص قير , قیر , پلیمر , اصلاح قیر , Thermoplastic crystalline polymersThermoplastic crystalline polymers , Thermoplastic crystalline polymers ,



گیلسونایت چیست؟
نوشته شده در
بازدید : 63844
نویسنده : سیروس زرگوش

 گیلسونایت یک رزین هیدروکربن طبیعی است که در رود بونیتا واقع در شمال شرق یوتا یافت شده است.این آسفالت طبيعي شبيه يک آسفالت نفت خام سخت شده است. معمولاً اسامي آسفالت، يوتانيت و آسفالتوم نيز براي اين ماده به کار برده می شود. گيلسونايت به مانند آسفالت طبيعي در حلالهاي آليفاتيک و آروماتيک محلول است.” بعلت سازگاري بالای این محصول، معمولاً جهت سخت کردن مشتقات نفتي رقيق نیز به کار مي رود“.

  گيلسونايت در حالت کلوخه ايي ماده اي براق، مشکي و بسيار شبيه ابسدين، و بسيار ترد است و در حالت پودر

گیلسونایت قیر طبیعی گیلان غرب گیلسونایت فروش در تناژبالا


:: برچسب‌ها: گیلسونایت , هیدروکربن , رزین , آسفالت , بیتومین , آسفالت طبیعی , هیدرو کربن طبیعی , آروماتیک , گیلان گیلسونایت , فروش قیر , فروش گیلسونایت , خصوصیات گیلسونایت , قیر ,



سنگ های قیری
نوشته شده در
بازدید : 1373
نویسنده : سیروس زرگوش

 در زمان های خیلی پیش ، نفت خام در سنگ های آهکی یا ماسه سنگ ها نشت کرده ، با گذشت زمان روغن های معدنی آن به کندی پریده ، قیر در سنگ بجا مانده و سنگ قیری درست شده است . قیر در سنگ های قیری به یک اندازه نیست ، برای هر مصرفی آن را کم و زیاد می کنند .

سنگ آهکی قیری را آسیاب کرده ، گرد ان را در ساختن رویه آسفالت کوبیده و بتن آسفالتی مصرف می کنند . اگر گرد سنگ ، کم قیر داشته باشد ، به ان قیر می زنند و هر گاه زیاد داشته باشد ، به ان گرد سنگ می افزایند .

ماسه سنگ قیری ای را که نزدیک به دره درصد قیر داشته باشد ، آسیاب می کنند تا به شکل شکر سوخته درآید و ان را برای ساختن رویه ماسه

bitumen3000@yahoo.com


:: برچسب‌ها: سنگ های قیری , قیرماسه , ماسه سنگ , پوسته قیری ,



آشنایی با قیر رنگی
نوشته شده در
بازدید : 1645
نویسنده : سیروس زرگوش

 قیر رنگی به علت استفاده از پلیمر خاصیت بهتری نسبت به قیرهای سیاه معمولی دارد به طوری که در مقابل گرما و سرما مقاومت بیشتری داشته و در نتیجه باعث بهبود عملکرد لایه آسفالته می‌شود.

امروزه در بسیاری از کشورها بخش‌های مختلف بزرگراه‌ها را با آسفالت‌های رنگی مشخص می‌کنند و به جای رنگ‌آمیزی از چنین قیرهایی که حاوی رنگدانه‌های مختلف معدنی از جمله دی اکسید تیتانیوم

آسفالت رنگی قیر رنگی


:: برچسب‌ها: قیر رنگی , آسفالت رنگی , قیرهای سیاه , اختلاط قیر , ,



بازدید : 1579
نویسنده : سیروس زرگوش

 

 

 

 

شیوه های گوناگونی دراکتشاف وجود دارد. هر روش با فناوری خاصی صورت می گیرد که در زیر به آنها اشاره می شود:

اکتشافات ساده

این نوع اکتشاف، بدون فناوری خاصی صورت می گیرد و به شکل های زیر انجام می گیرد:

الف)اکتشافات تصادفی

اکتشاف معدنی، همیشه یک علم نبوده است. بسیاری از کانسارهای خوب، توسط کاوشگرانی پیدا شده که زمین شناس و یا معدن شناس نبوده اند. معدن آهن سنگان توسط یک کارگر معدنی کشف شده است. بسیاری از کانسارهای فلزی و غیرفلزی، برای نخستین بار توسط چوپانان معرفی شده اند و بعد مورد اکتشاف علمی قرار گرفته اند. شاید هیچ کشوری مانند ایران را نتوان سراغ داشت که اکتشاف ساده آن قدر سودمند واقع شده باشد.

زیبایی ها و ویژگی های فیزیکی خاص کانی ها، آنها را از دیگر سنگ ها متمایز می سازد و این خود در اکتشاف ساده و تصادفی


:: برچسب‌ها: روش های اکتشاف معدنی , زرگوش , گیلسونایت خرید وفروش , اکتشافات تصادفی , , معدن کاری , ,



بازدید : 850
نویسنده : سیروس زرگوش

قيرهاي طبيعي (Native Asphalts or Natural Bitumens)


قیرهای طبیعی (Asphalts or Natural Bitumens Native) دسته ای از مواد قیری هستند که به طور طبیعی ایجاد شده . تحت تاثیر عوامل جوی و گذشت زمان به شکل قیرهای طبیعی درآمده اند و بدون نیاز به روش های تقطیر قابل استفاده می باشند. این قیرها از لحاظ ترکیب و خواص بسیار متنوع می باشند.
قير طبيعي از نفت خام منشاء مي گيرد که در نتيجه عمل تبخير خود بخود آرام اجزاي سبک تر و متوسط و پليمر يزاسيون و اکسيد شدن آن به دست مي آيد. قير هاي طبيعي را مي توان با جوشاندن در ديگ ها يا حل کردن در حلال هاي آلي استخراج کرد. اين نوع قير به تنهايي در طبيعت يافت نمي شود بلكه همواره به صورت مخلوط با مواد معدني مختلف به نام اسفالت در طبيعت وجود دارد كه درصد ميزان قير موجود در آن متفاوت بوده و در خالص ترين نوع اسفالت طبيعي كه تحت نام


:: برچسب‌ها: قیر طبیعی , قیرهای طبیعی , مواد قیری , قیر معدنی , آسفالت طبیعی , گیلسونایت , قیر , آسفالتیت , موادمعدنی , گیل سونایت , مرکبسازی , عایق کاری , آسفالت , کربن , نفت خام , پيروبيتومن , ورتزليت (wortzlite) , الاتريت (elatrite) , آلبرتيت (albertite) , ايمپزونت (impezonite) , ايمپزونيت , گيسلونيت (gilsonite) , گراهاميت (grahamite) , گلانس پيچ (glance pitch) , ,



بازدید : 528
نویسنده : سیروس زرگوش

گسل‌ها عبارت از شکستگي‌هايي هستند که در آنها ، سنگهاي طرفين صفر شکستگي ، به موازات اين صفحه لغزش پيدا مي‌کنند و به کمک همين مشخصه ، مي‌توان آنها را از درزه‌ها تشخيص داد. لغزش گسل‌ها در انواع مختلف متفاوت است. از چند ميليمتر تا چندين کيلومتر تغيير مي‌کند.

◄  تعريف گسل:

 گسل ها ، شکستگي هايي همراه با تغيير مکان نسبي هستند که به موازات سطح گسل انجام گرفته اند . . بعضي از گسل ها فقط چند سانتي متر طول دارند و جابجايي آنها در حدود سانتي متر است ، در صورتي که گسل هايي هم با صد ها کيلومتر جابجايي در حدود چند کيلومتر و حتي دهها کيلومتر ديده مي شوند . در بعضي موارد ، يک گسله به صورت مجزا ديده مي‌شود ولي در پاره‌اي حالات ، چندين گسله موازي و نزديک به هم ديده مي‌شوند که به نام منطقه گسله ناميده مي‌شوند. گاهي نيز بدون اين که يک شکستگي مشخص در سنگها ديده ‌شود، سنگها نسبت به هم تغيير مکان مي‌يابند که منطقه بين آنها ، به نام منطقه برش موسوم است.

◄  عناصر و ويژگي هاي گسل
      +   شيب و امتداد گسل
در حالت کلي سطح گسل را مي توان به صورت يک سطح مستوي در نظر گرفت ، لذا شيب و امتداد ان را همانند شيب و امتداد طبقات


:: برچسب‌ها: گسل ، تقسيم بندي ها و تعاريف , انواع پرتگاه , شیل , ويژگي هاي گسل ,



بازدید : 578
نویسنده : سیروس زرگوش

گمانه هاي اکتشافي پس از خاتمه مرحله اکتشاف سطحي حفر مي شود. البته در بعضي موارد ممکن است در مرحله پي جوئي نيز چند گمانه در نقاط مختلف حفر شود ولي گمانه براساس يک شبکه منظم پس از مرحله ياد شده انجام مي شود. در خاتمه مرحله اکتشاف سطحي در واقع کليه اطلاعات سطحي کانسار به دست آمده است و همراه با نقشه زمين شناسي بزرگ مقياس ، اطلاعات نسبتا کاملي از قسمت هاي سطحي کانسار در دست است.
براي کسب اطلاعاتي از کانسار در اعماق ، حفر گمانه هاي اکتشافي يکي از سريع ترين و ارزان ترين روش هاي اکتشاف است که موقعيت اين گمانه ها براساس يک شبکه منظم اکتشافي در نظر گرفته مي شود. ساده ترين شبکه گمانه هاي اکتشافي ، يک سري نيمرخ هاي اکتشافي است که در امتداد عمود بر گسترش عمومي ماده معدني توجيه شده است. اين شبکه براي کانسارهاي لايه اي شکل مناسب


:: برچسب‌ها: گمانه هاي اکتشافي و محاسبه ذخيره , اکتشاف , گمانه , محاسبه ذخیره , معدنی , ,



قیر
نوشته شده در
بازدید : 546
نویسنده : سیروس زرگوش

نام ماده: قير(Tar) نام تجاری: قير(Bitumen)

بقیه در ادامه مطلب


:: برچسب‌ها: قیر , مقوای قیری , نمد قیری , سنگهای قیر طبیعی , tar , bitumen ,



بازدید : 2118
نویسنده : سیروس زرگوش

در اين توافقنامه ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان با نام سازمان استان و اداره كل منابع طبيعي استان به نام اداره كل آورده مي شود.
1-     استعلام از سوي سازمان استان منضم به نقشه محدوده مورد درخواست با مقياس 250000 : 1 و ثبت مختصـات رئــوس محــدوده ارائــه و اداره كل با استفاده از نقشه هاي پايه، پاسـخ استعــلام را با پياده سازي عرصه در نقشه هاي داراي مقياس 50000 : 1 و يا 25000 : 1با رعايت بندهاي آتي ارائه مي نمايد.
2-     پاسخ استعلام اداره كل براي مناطق غيرممنوعه قانوني صرفاً جهت شناسائي و پي‌جوئي بدون انجام هرگونه عمليات تخريبي ( موضوع بندهاي 1 و 2 قسمت «خ» ماده يك قانون اصلاح قانون معادن، مصوب 1390) ، پس از اخذ تعهد از متقاضي جهت استيفاي حقوق ناشي از قوانين حاكم و جاري كشور به صورت موافقت مشروط اعلام مي گردد.
3-     سازمان استان پروانه اكتشاف را صرفاً جهت شناسايي و پي جويي بدون هرگونه عمليات تخريبي(موضوع بندهاي 1 و 2 قسمت «خ» ماده يك قانون اصلاح قانون معادن، مصوب 1390) ، درمحدوده اعلامي توسط اداره كل (مناطق غيرممنوعه قانوني) صادر و در زمان صدور مجوزهاي مذكور، لزوم رعايت ضوابط منابع طبيعي را در مجوزهاي صادره قيد و لحاظ نمايد. در صورت عدم رعايت، سازمان استان بنا به درخواست اداره كل اقدام قانوني لازم را به عمل خواهد آورد.
تبصره 1 : در صورت وجود ممنوعيت و محدوديت هاي واگذاري بنا به تشخيص اداره كل براي كل يا بخشي از محدوده مورد استعلام، مراتب مخالفت با اعلام دلايل قانوني و مستندات مربوط ارائه مي گردد. بديهي است اين نظريه براي عرصه مورد نظر براي ساير متقاضيان از نظر استعلام و پاسخگويي مبنا و ملاك عمل قرارخواهد گرفت.
4-     استعلام براي يك محل در موقع صدور پروانه اكتشاف توسط سازمان استان صورت خواهد گرفت. در صورت درخواست نقل و انتقال پروانه اكتشاف، سازمان استان


:: برچسب‌ها: صدور پروانه اكتشاف مواد معدني , استعلام , پروانه اكتشاف ,



شاخص ترین خاصیت قیر
نوشته شده در
بازدید : 1236
نویسنده : سیروس زرگوش

 

شاخص ترین خاصیت قیر آن است که طی سالیان متمادی بدون تغییر شکل پایدار می ماند ، میزان پایداری نیز بستگی مستقیم به پایه نفتی تشکیل دهنده دارد.
از دیگر مشخصه های قیر به صورت زیر می باشد:

        بدون از دست دادن خواص در برخی ازحلال ها حل می شود
         دارای رنگ ثابت
         قابلیت ارتجاع
         رطوبت به آن نفوذ نمی کند
        مقاوم در مقابل اسیدها ، بازها و نمک ها
        عایق جریان الکتریکی
        قابلیت چسبندگی

در مواردی نیز خواص مذکور حفظ نشده و قابلیت استفاده را ندارد از جمله می توان


:: برچسب‌ها: قیر , ذغال , قیر سخت , روغن , ,



بازدید : 1483
نویسنده : سیروس زرگوش

bitumen gilsonite

 زرگوش

آراکس معدن    فروش قیر معدنی در تناژ بالا با بالا ترین کیفیت

09181348149


:: برچسب‌ها: خریدوفروش , صادرات , زرگوش , گیلسونایت , قیر طبیعی ,



بازدید : 1656
نویسنده : سیروس زرگوش

 

با توجه به نحوة تشکيل و خصوصيات فيزيکى اين نوع مادة معدنى به ويژه مقاومت ويژة الکتريکى و جرم مخصوص آن مى توان مراحل زير را جهت اکتشاف معادن بيتومين در نظر گرفت:

الف) شناسايى مناطقى که داراى منابع هيدروکربنى هستند و بررسى امکان فرار هيدروکربن از طريق گسلها و شکستگيها با توجه به چشمه هاى قيرى موجود در منطقه

ب) بررسى شرايط تکتونيکى منطقه و شناسايى مناطق شکسته و تکتونيزه با برداشت زمين شناسى و

 


:: برچسب‌ها: اکتشاف انديسهاى بيتومين گیلسونایت قیر طبیعی , بیتومین , گیلسونایت , قیر طبیعی , ژئوفيزيکي , ,



نحوة توليد قير نفتي
نوشته شده در
بازدید : 1642
نویسنده : سیروس زرگوش

نحوة توليد قير نفتي



نفت خامي كه توسط لوله­هاي قطور و از مراكز بهره­برداري به پالايشگاه منتقل مي­گردد، پس از تصفيه و انجام مراحل مختلف عملياتي (در همين مراكز)، تبديل به فرآورده­هاي گوناگوني مي­شود كه قير نفتي نيز از جملة اين فرآورده­ها مي­باشد.

اين قير در فرآيند تقطير در برج خلاء به دست مي­آيد كه ته ماندة برج تقطير در خلاء (V.B) نام داشته و تحت تاثير

oil-01


:: برچسب‌ها: قیر نفتی , تقطیر , پليمريزاسيون , هيدوروژن‌زدايي , کربن ,



بازدید : 2034
نویسنده : سیروس زرگوش

) سنگ منشأ بالغ (mature source rock) كه توليد هيدروكربن کرده است که سنگ دانه ريز غني از مواد آلي كه در حرارت معيني به بلوغ رسيده و داراي نفت و گاز قابل بهره برداري است .
   2) سنگ مخزن (reservoir rock) كه بتواند هيدروك

ربن را در داخل خود جا دهد و داراي تخلخل


:: برچسب‌ها: نفت , قیر , زرگوش , تخلخل , سنگ منشأ ,



بازدید : 6291
نویسنده : سیروس زرگوش